Westhoek, 21 juli 2020    

Kwetsbare natuur in vilten verrassingen

Een stuk schors van een berk met haar toevoegingen

Galerie Westerstorm in Westhoek lijkt ingericht door een strandjutter. Er zijn schelpen en stukken hout, zeewier en zaaddozen te zien. Maar wie beter kijkt, treft vilten verrassingen.
Lia Smid: 'De fragiliteit van de natuur vatten, vind ik mooi'

Gitte Brugman

De expositie van Lia Smid nodigt uit om goed te kijken. Waar het ene werk een simpele reeks scheermessen op een plankje lijkt, blijkt de helft van de schelpen niet uit kalk maar uit wol opgebouwd. Uit verweerde stukken hout groeien bijzondere zwammen, eveneens van vilt. En een aangespoelde zool van een kinderschoentje is getooid met pokken, ook van Smids hand.

Ze heeft haar atelier niet ver van Westhoek, in Oosterbierum. Hier kijkt ze uit over het wad, dat haar inspireert tot wolschilderijen. Het ene werk is vlak en laag als de horizon, met kleuren die de grijsnuances van een regenbui suggereren. Het andere hoog en donker, met rode tinten van een zinderende zonsondergang. Of juist pluizig als schapenwolken boven de groene lijn van de dijk.

Maar opvallender zijn haar werken die natuurlijke structuren nabootsen. Bolvormige wandsculpturen, die dun zijn als huid met viscose die kronkelt en krult als dunne en dikkere aderen. Een wandtapijt dat lijkt op de hap uit een pad: Kiezels heet het. Ze trof in de tuin de buitenste schil van een ui, met een mooie bolling en bruine verkleuring langs de rand. In vilt maakte ze net zo'n schil en wie ze naast elkaar ziet moet goed kijken welke die van de ui is. "De fragiliteit van de natuur vatten, vind ik mooi", zegt ze.

Het werk Bubbels van Lia Smid

Dat is te zien aan de fijne takjes, waaraan ze witte pluisjes als blaadjes viltte. Het zijn net kleine katoenbolletjes. Ze gebruikt soms holtes die er al zijn, zoals bij een oude stronk hout waaraan ze 'schimmels en zwammen' toevoegde. Soms gebruikt ze daarbij ook een andere handwerktechniek, zoals haken. Ze experimenteert ook met andere materialen. In bijvoorbeeld, waarbij het haar is gelukt wol met het plastic van een groen visnet te verbinden. "Als het materiaal ruw genoeg is, vindt de wol wel 'haakjes' om zich te hechten."

Het liefst werkt Smid met wol van gezonde Drentse heideschapen en alpaca. "Dat laatste materiaal is zachter, maar heeft ook minder weerhaken en is dus moeilijker te vilten." Dat is voor haar altijd nog de magie van wol. "Je legt het los neer en door water en zeep voel je het onder je handen verbinden."

Het is als bij veel intu´tief werkende kunstenaars. Haar werk is haar soms vooruit. "Ik doe waar ik op dat moment behoefte aan heb. Ik maak dan los vilt, maar zie de connectie met een voorwerp soms pas later." Dat was het geval bij Geef licht. Een van de beschadigde, gedroogde lampionnetjes van de lampionplant heeft ze met ragdunne draadjes compleet gemaakt. "Dat takje lag al lang op mijn bureau, maar het duurt dan even voor ik iets maak waarvan ik zie dat het daarbij hoort. Dan blijkt dat het precies past, ook qua afmeting."

Westhoek - Galerie Westerstorm: Oudebildtdijk 1160, open op afspraak via 0518-85063 (max 2p)

Bron: Leeuwarder Courant