St.-Annaparochie, 29 december 2009

Ulla Klomp vaak in tweede huis

Ik voel me helemaal thuis op de Oudebildtdijk
foto Franeker Courant

Zeker eens in de zes weken komt de Duitse kunstenares Ulla Klomp uit Leverkusen voor een tijdje naar haar tweede huis op de Oudebildtdijk. De twee teckels gaan mee, evenals haar vogeltjes. En teken en schilderspullen zodat ze ook daar kan werken.

Ulla Klomp - die goed Nederlands spreekt - is niet de enige Duitse die zich op deze plek thuisvoelt. Dol is op het weidse uitzicht en de telkens veranderende luchten. Net als journaliste Linda Wardenbach over wie in deze krant ook al eens is geschreven. En het was indirect aan een Duitse kunstenaar te danken dat Ulla en Peter Klomp ook een huis aan de Oudebildtdijk kochten.

„Hij heeft hier ook jaren gewoond en had een kleine galerie. We kwamen een keer bij hem op bezoek en toen zeiden mijn man en ik tegen elkaar dat we hier ook wel een tweede huis zouden willen hebben, zo mooi vonden we deze plek. We zijn toen op zoek gegaan naar twee huisjes omdat we dan meer ruimte zouden hebben en die vonden we op nummer 490 en 492. Dat was in 1998. Mijn man is architect en heeft een ontwerp gemaakt hoe het moest worden. Maar het heeft twee jaar geduurd voordat de verbouwing klaar was en we erin konden."

Het is een mooie, ruimtelijke woning geworden, met diverse niveaus, verbonden met elkaar door trapjes. Vanuit de de huiskamer heb je een geweldig uitzicht op de nieuwe zeedijk en bij mooi weer kun je de kerk van Ameland zien en de Brandaris op Terschelling.

Aardappels

Aan de wanden in die huiskamer hangen diverse foto's die Ulla gemaakt heeft in het kader van het nationale jaar van de aardappel, waar in het Bildt de nodige aandacht aan is besteed. Zoals portretten van voormalig burgemeester Dankert en zijn echtgenote. Maar dan wel voorzien van een aardappelneus en een handvol aardappelschillen. „Die foto's heb ik bewerkt met Photoshop, net zoals van een paar andere bekende Bilkerts".

Een aantal kleinere foto's in een grote lijst tonen ook aardappels, maar dan wel 'buitenmodellen' en ze laat op de computer foto's zien van enorme aardappels als blikvangers in de branding en op het land. Maar ook andere thema's hebben haar geďnspireerd tot het maken van bijzondere foto's. Zoals astronomie. Door bestaand beeldmateriaal te bewerken en creatief te verwerken ontstaan veelal bizarre en tot de verbeelding sprekende voorstellingen. Het eindresultaat kan dan een enorme foto zijn, maar ook de basis vormen voor een schilderij. En alsof dat nog niet genoeg is, schrijft Ulla Klomp ook nog boeken. Jeugdboeken, maar dan wel op basis van politieke thema's. De Tweede Wereldoorlog, het hedendaags neo-nazisme in met name voormalig Oost-Duitsland, geweld op school. Geen boeken waarvan er duizenden over de toonbank gaan, maar dat hoeft voor haar ook niet.

Ulla is wat kunst en schrijven betreft een laatbloeier. Ze had als meisje dolgraag naar de kunstacademie gewild, maar rond 1960 was dat niet gebruikelijk. Ze moest maar iets nuttigs gaan leren. Ze werd dan ook lerares. Gaf Duits, kunst en geografie. Eerst in Duitsland, later op een Duitse school in Denemarken. "Tot 1997, toen kon ik vervroegd met pensioen en me eindelijk volledig aan schilderen en schrijven gaan wijden. Iets dat ik daarvoor alleen tijdens de vakanties deed." Ze gaat vaak alleen naar de Oudebildtdijk, omdat haar man als zelfstandig architect in Duitsland aan het werk is. "Ik vind het heerlijk om hier met de honden en de vogels te zitten, te schrijven en te schilderen. Ik ben lid van de Bildtse Kunstkring Uytland en doe ook altijd mee aan de Atelierroute en de groepstentoonstelling in de Aerden Pleats in Oude Bildtzijl."

Inspiratie

De inspriatie voor haar eerste roman vond ze in de verhalen van een collega aan de Duitse school in Kopenhagen. "Hij was een Duitse Jood die in de nazitijd naar Denemarken was gevlucht, maar daar ook niet veilig meer bleek toen dat land bezet werd. Zijn plan om naar Israël te gaan viel dan ook in duigen. Hij heeft veel meegemaakt en ik heb hem gevraagd of ik dat voor een boek mocht gebruiken. Ik heb het verwerkt in Grenzganger." Een bericht over gewelddadig gedrag op scholen is uitgangspunt voor het boek waar ze nu aan schrijft. Ulla Klomp doet ongetwijfeld in 2010 weer mee aan de Open Atelierroute, maar voor die tijd zal ze regelmatig in haar huis aan de Oudebildtdijk te vinden zijn.

Mirjam de Klerk

Bron: Franeker Courant