Sint Annaparochie, 17 december 2013

Smeding: AGF grootleverancier en koploper in duurzaamheid

Marco Duineveld van Smeding Groente en Fruit (gescand)Het begint in 1934, wanneer Rients Smeding in Wommels 'R.Sme-ding's Aardappelen-Groenten-Fruit' begint. Bijna tachtig jaar later is het eenmansbedrijfje uitgegroeid tot een professionele groot-handelsorganisatie in aardappelen, groenten en fruit (AGF) met landelijke dekking en staan twee kleinzonen Smeding aan het hoofd van een onderneming die inmiddels zo'n 350 werknemers telt.

Tekst Fred Ootjers

Smeding Groenten Fruit is gevestigd op bedrijventerrein De Wissel in Sint Annaparochie in een enorm distributiecentrum. Op een willekeurige dag staan bij de tientallen haal- en breng docks in slagorde evenzovele vrachtwagens met de vertrouwde 'Smeding' belettering opgesteld, terwijl langs de straat vrachtwagens uit binnen- en buitenland in colonne wachten om geladen of gelost te worden. Marco Duineveld verantwoordelijke voor commercie bij Smeding: "Alles bij Smeding is gericht op snelheid. Groente en fruit vormen immers ultra verse producten met een zeer beperkte houdbaarheid. Eenmaal geoogst is het zaak de producten zo snel mogelijk bij de klant te krijgen. Vanaf het moment dat de producten bij ons binnen komen, vinden ze via een volledig geautomatiseerd systeem uiteindelijk hun weg naar de klant. Een systeem dat ons in staat stelt zowel volle colli's (dozen, kratjes) richting retail, als gemengde colli's richting horeca op een efficiënte wijze uit te leveren."

Foodretail & Foodservice

De diensten van Smeding worden onderverdeeld in Foodretail en Foodservice Als Fresh Partner van Sligro Food Group levert Smeding wekelijks zowel via de bezorgservice als via de Sligro Zelfbedieningswinkels aan 7000 horeca ondernemers. "We hebben een groot klantenspectrum, zoals ziekenhuizen, recreatieonder-nemingen, cateraars, warenhuizen, scholengemeenschappen, hobbykoks en een groot scala aan restaurants. Van sterrenzaak tot snackbar. Klanten zijn onder andere Rederij Doeksen en De Walrus, maar ook De Efteling, Dierenpark Amersfoort, Center Parcs, De Zwaluwhoeve en IKEA. Aanvullend beleveren we dagelijks de retailformules EMTE, SPAR en MARQT. Hoewel het klantportfolio groot is, is elke klant - groot of klein - even belangrijk. Immers, we weten waar we vandaan komen."

Ontzorgen

Smeding koopt haar producten in binnen- en buitenland direct van de boer om daarmee de doorlooptijd tussen oogst en uitlevering naar de klant zoveel mogelijk te beperken. "We zitten heel dicht op de eindklant, maar ook op de producent", geeft Marco aan. "Gevolg is dat onze rol zich geëvolueerd heeft van traditionele groenteboer naar adviseur. Zaak is om onze klanten te ontzorgen en door de seizoenen heen de juiste keuzes te laten maken. Gelukkig begint het besef weer langzaam door te dringen dat groente en fruit bij uitstek gekenmerkt wordt door de seizoenen.

En dat de seizoenen zeer bepalend zijn voor zowel de kwaliteit als de prijs van het product. Waarom producten van duizenden kilometers ver halen, terwijl er prachtige lokale alternatieven voorhanden zijn? Waarom in de winter in het zomeraanbod blijven hangen, terwijl er een enorme variatie aan zogenaamde wintergroenten bestaat? Variërend van een keur aan bieten-, peen- en koolsoorten. In dit verband wellicht leuk om te vermelden is dat onze vertrouwde Hollandse boerenkool in New York helemaal hot is en als superfood tegen navenante prijzen wordt verkocht! Een ontnuchterende conclusie terwijl wij de Amazone aan het afstropen zijn naar het volgende superfood. Zaak is dat we onze eigen keuken opnieuw leren waarderen, de seizoenen weer leren kennen en ons de kennis rond bereiding van deze traditionele groenten weer.eigen maken. Smeding zet zich actief in om deze kennis actief bij te brengen door het organiseren van inspiratiesessies, het ontwikkelen van receptkaarten

en menu-engineering. Ofwel: het actief ondersteunen bij het ontwikkelen van de menukaart."

Duurzamere teeltwijze

"Naast onze klanten helpen wij ook onze telers gericht te innoveren zowel op het gebied van product als verpakkingsinnovatie. De tijd van de zogenaamde 'wasser-bombe' als metafoor voor de vervlakking van onze groente en fruit van eigen bodem ligt inmiddels ver achter ons. De soortenrijkdom naar smaak, vorm en kleur is bijna onuitputtelijk. Ook inspireren we onze telers om de omschakeling te maken naar een duurzamer teeltwijze waarin natuurlijke gewasbescherming steeds meer de norm wordt. Dit assortiment is herkenbaar onder de labels 'Alle dagen Vers Natuurlijk Eerlijk & Heerlijk' en 'Mijnboer' en is sterk groeiend. Ik durf gerust te stellen dat we een echte voortrekker en koploper zijn in duurzaamheid. Zowel gedreven vanuit de klantvraag a1s vanuit een intrinsieke motivatie, die verder reikt dan het korte termijn rendement. in dat kader binden we ons ook steeds meer aan lokale telers om zodoende een nog grotere bijdrage te leveren aan de regionale economie en het aantal aanvoerkilometers verdergaand te minimaliseren."

Kristallisatiepunt

"We zijn gevestigd in een gebied dat van oorsprong gekenmerkt wordt door veel groente- en fruitteelt. Wij willen bewust een bijdrage leveren aan een actief herstel van deze oorspronkelijke basis. Als Nederlanders zijn we geneigd om bij eerlijke handel of duurzaamheld direct naar het buitenland te kijken. Maar de uitdagingen waarvoor we dagelijks staan in het sentiment van de huidige prijzenoorlogen, zijn zeker zo groot. Met het omarmen van onder andere Kwekerij ’t Wijd in Wier ontwikkelen we – samen met EMPATEC - een kristallisatiepunt, waar kennisuitwisseling en duurzame teelt het uitgangspunt vormen. Hier gaan we op het terrein van het reeds bestaande teeltbedrijf in de komende jaren een inspiratiekeuken, trainingscentrum en landschapstuin met een veelheid aan oorspronkelijke appel- en perenrassen realiseren."

Groente en Fruit revolutie

Groente en fruit zijn een hot item. In de Boeken Top 10 staat steevast een aantal boeken die de nadruk leggen op de gezondheidsaspecten van groente en fruit. Een goed voorbeeld is De Voedselzandloper van Kris Verburg. Marco: "Vijftig procent van alle ziektes is aan voeding gerelateerd. Meer dan een miljoen mensen zijn diabetes type 2 patiënt. Obesitas is zo langzamerhand verworden tot volksziekte nummer 1. Niet alleen onder volwassenen, maar heel nadrukkelijk ook onder kinderen. De oorzaak is simpel: we eten te veel van alles, we eten te eenzijdig, we eten te veel koolhydraten (suikers) en we bewegen te weinig. Steeds meer onderzoekers en artsen pleiten dan ook voor een drastische aanpassing van ons voedingspatroon. Groente en fruit zouden veel meer de basis moeten vormen van ons voedingspatroon, door de aanwezigheid van onder andere vitaminen, mineralen, fytonutriënten en vezels. In dat kader is het dan ook onbegrijpelijk dat groente al decennia lang laagwaardig wordt weggezet en zo zoetjesaan de status van een side dish heeft gekregen. De tijd is rijp dat groente en fruit een prominentere positie verwerven op het etensbord thuis, in het restaurant, in het ziekenhuis of onderweg. We zien het als onze missie telers en klanten op een inspirerende wijze te helpen om deze omslag mogelijk te maken. Een omslag die vanuit het oogpunt van duurzaamheid, gezondheid en food costs alleen maar winnaars kent!"

Het hoofdkantoor en distributiecentrum van Smeding in Sint Annaparochie (gescand)

Bron: Leeuwarder Courant