Sint Annaparochie, 30 april 2009

    De Molkerei groeit stevig door met geitenkaas

Els en Hedy Hartog zijn trots op het BRC-certificaat. Foto LC/Catrinus van der Veen

Scoren in een tijd van economische tegenwind is opvallend. De Molkerei in Sint Annaparochie is het gelukt.

Door Nico Hylkema

Het verhaal van De Molkerei begint zo langzamerhand mythische proporties aan te nemen. Begonnen met een huisgeit en eigen kaasproductie staat er ruim tien jaar later een tapasfabriek in Sint Annaparochie en een kaasmakerij in Oude Bildtzijl. En nieuwe markten lijken open te gaan.

Wekelijks verwerkt de kaasfabriek zo'n 3000 liter geitenmelk en dat moet groeien naar 6000 kilo. In het eerste kwartaal van dit jaar boekte De Molkerei een omzetstijging van 15 procent. Dat is op zich een bijzondere prestatie, in het licht van de economische tegenwind. Zeker als dit gebeurt met een product dat gericht is op het hogere segment van de markt.

De familie Hartog blijft nuchter onder de snelle expansie. Ze zijn de eersten om het succes te relativeren. Gekke sprongen maken ze zeker niet.

December was een zwarte maand voor de familie, toen vader Jaap Hartog om het leven kwam bij een verkeersongeluk. Daarmee viel een belangrijke pijler weg onder het bedrijf. De Hartogs zijn de klap nu weer een beetje te boven, sterker overtuigd van de weg waarop ze nu zijn.

"Het bedrijf heeft in ieder geval bewezen overeind te kunnen blijven, als zo'n belangrijk iemand wegvalt", zegt Els Hartog. Ze

kregen daarbij alle hulp van hun afnemers. Het personeel bleek ook zonder de familie Hartog de productie op gang te kunnen houden. Begin dit jaar pakten Els, zoon David en dochter Hedy de draad weer op.

Hun op geiten- en roomkaas gebaseerde tapas gaan vooral naar de horeca en delicatessenzaken. Niet alleen in Nederland, maar inmiddels zo'n beetje de hele wereld over.

Dat is, zo beseft Els Hartog, voor een belangrijk deel te danken aan de samenwerking met de Amsterdamse groothandel Enrico. Samen met dit bedrijf en natuurlijk op eigen kracht be denken ze keer op keer nieuwe lekkernijen, die bijkans alle succesvol blijken op de markt.

De kleine eigen vrachtwagen is al lang niet meer voldoende om de groeiende productie van De Molkerei te be zorgen. Dankzij contacten met transportbedrijf Peter Appel met een klein filiaal bij groente- en fruitgroothandel Smeding kunnen nu ook grotere partijen de afnemers bereiken.

Nu ze ook het zogeheten BRC-certificaat binnen hebben, kan de groei verder gaan. Het is een nieuwe fase er daarmee wordt toegang verschaft tot supermarkten als Albert Heijn. Bovendien prijkt er een A op het certificaat. Dat is, zo is de Hartogs verteld, bijzonder voor het waardevolle papier.

De kavel naast de tapasfabriek in Sint Annaparochie ligt er nu nog maagdelijk bij. Hier moet de nieuwe kaasfabriek komen. David Hartog: "Het is toch wel een last steeds de kaas over te brengen vanuit Oude Bildtzijl." Maar eerst moet het geld verdiend worden voor de verhuizing.

Bron: Leeuwarder Courant