St.-Annaparochie, 18 november 2009

    

'Elfstedenvaarroute biedt ’t Bildt groate kânsen'

Hans Kaper op de Maatsysbrûg die in het kader van het bevaarbaar maken van de elfstedenvaarroute verhoogd is

Al meer dan twintig jaar lag het plan in de kast. Zo af en toe kwam het weer boven, maar nooit kwam het tot uitvoering ervan, tot nu: de Elfstedenvaarroute. De aanleg van het miljoenenproject is in volle gang. Wethouder Hans Kaper van het Bildt denkt dat de route het Bildt grote kansen biedt. "De minsen binne onder de indruk dat 't nou écht gebeurt."

Door Gerard de Jong

Een zware storm woedde op 18 september 1914 in het waddengebied. Het Noorderleegs Buitenveld stond binnen een uur onder water. Het vee verzamelde zich op de zomerdijken. De schapen trokken naar de middelste dobbe. Toen uiteindelijk de schade kon worden opgenomen, bleek dat slechts een schaap verdronken was. Een ander dier had een poot gebroken.

In 2012 moet de Elfstedenvaarroute gereed zijn. Met het bevaarbaar maken van de 'Hel van het Noorden' kunnen bootjestoeristen voortaan de hele route bevaren die de schaatsers ook afleggen. Het project kost een slordige 28 miljoen euro en wordt voor een groot deel bekostigd uit het Waddenfonds. In 2008 werd begonnen met de werkzaamheden. Vaarten moeten worden uitgediept en verbreed, bruggen verhoogd - zoals bij Froubuurtstermôln - en de 'inlaten' bij Wier en Alde Leije worden vervangen door sluizen. De sluizen zijn straks door de bootjesvaarders zelf te bedienen.

Wethouder Hans Kaper van toerisme en recreatie, is er van overtuigd dat de Elfstedenvaarroute het Bildt veel goeds kan brengen. De gemeente heeft inmiddels gesproken met de verenigingen van Plaatselijk Belang van de dorpen over de kansen die het project de dorpen biedt. Kaper: "De mînsen binne onder de indruk dat 't nou écht gebeurt, 't Is soa'n enorm projekt, maar de meeste minsen hadden d'r eerst helendal gyn erg in. Maar 't begint nou echt te leven."

De breedte van het Bildtse deel van de vaarroute varieert van 8 tot 15 meter. Het uitdiepen en verbreden gaat door en in 2010 wordt de brug in de weg ten oosten van Vrouwenparochie richting Stiens verhoogd. Het verkeer zal dan worden omgeleid. Volgens Kaper brengen alle aanpassingen geen schade toe aan het Bildtse landschap. "Soa wouwen wy De Ouwe Rij beslist behouwe soa't-y is en dat is ok slaagd. De boaten kinne d'r aansen deur omdat d'r passeerstroken in ‘e búttenbochten anlaid worre."

De gemeente onderzoekt momenteel de haalbaarheid van het 'aanhaken' van de dorpen op de route. Door bepaalde waterwegen te verbreden en uit te diepen kunnen de boten dan van de Elfstedenvaar-route rechtstreeks naar de Bildtse dorpen varen. Ook denkt men aan de aanleg van een passantenhaven, bijvoorbeeld op Ouwe-Syl of bij de voormalige Dwinger onder St.-Anna. Ondernemers hebben al belangstelling getoond dat gebied te ontwikkelen.

Volgens Kaper worden er op termijn 4000 tot 5000 toeristen per jaar verwacht die de route deels dan wel in zijn geheel zullen afleggen. "Dat binne fral senioren, mînsen foor wie't de Frise Meren te drok binne. Toeristen met tiid en sinten, 't Is saak die mînsen ut ‘e boat te krijen. 't Bildt mot niet inkeld 'n deurfaarroute worre. At wy niks doene, sette se 't gas d'rop. Wij wille dat óns ondernimmers ok ferdiene an de toeristen."

Bron: De Bildtse Post